Summary of course/briefing/conference attended

Kursus perekayasaan pengurusan disiplin murid sekolah menengah

Membina modal insan yang maju dan berupaya bersaing dengan negara yang maju di dunia menjelang 2020

Matlamat pendidikan :Membangunkan potensi murid dan membentuk sahsiah murid.(end product is character building)

Perlu perekayasaan pengurusan disiplin (reengineering disipline management of today children)
Sekolah untuk murid,
'satu saiz tidak boleh sesuai untuk semua'(one size does not fit all)

Murid Generasi Y bersifat 
kebolehan membuat 'multitasking', 
nak semua 'instant', 
IT savvy 
tidak respons kepada authoriti
aktif dengan soalan dan komen

Pedagogy guru mesti ubah kreatif,
iklim sekolah adalah seronok dan positif dan selamat -fisikal, emosi dan sbnya(ada sistem sokongan), teguruan dalam bentuk positif dan afirmatif, 
tidak boleh memberi tumpuan kepada akademik sahaja,
perlu idea innovatif (sekarang masa i ekonomi -innovatif ekonomi) menghasilkan sesuatu yang baru
 'redesign' persekitaraan sekolah.


Asas Pembangunan Modal Insan Melalui Pendekatan Insaniah

kasih sayang bukan dibenci
difahami bukan dihakimi
diterima bukan ditolak
dihormati bukan dihina
ditolong bukan sakiti
keselesaan bukan dihina
berkembang bukan beku/statik


Guru -seorang peramah, menghormati orang lain, bermanis muka, beradab sopan, bertanggungjawab,berhemah, sedia membantu, betimbang rasa, memudahkan sesuatu, berkomunikasi baik, pandai ambil hati, menerima tanpa syarat.


Guru mempunyai kemahiran
mendengar, menerima tanpa syarat, membina hubungan, tidak melabel murid, komuniksi baik dan berkesan, kemahiran melayan, senyum, membimbing, memberi galakkan yang positif dan sabar.

Guru perlu mengubah minda diri dan memberi komitmen untuk menghadapi cabaran baru.